Petra

‘Kijk, jij bent slaaf, ik ben vrij,’ zegt Remus. ‘Jij betaalt belasting, je zit in het systeem, je moet werken en je huur betalen. Ik wil daar buiten blijven. Ik doe precies wat ik voel, ik volg mijn hart. Als ik me ergens niet meer gelukkig voel, vertrek ik. Ik ben vrij.’

De tijdlijn van Remus Nicolau (1248 vrienden) op Facebook liep vol met tientallen reacties, nadat de succesvolle Z!-verkoper 3 april aankondigde: last post in amsterdam in 2-3 day i leave. Geschokte, verdrietige, maar ook aanmoedigende reacties als: I am gonna miss your friendly and happy face at the Jumbo! I wish you all the good luck in the world! Met google-vertalen postte Remus in drie talen (Roemeens, Engels, Nederlands) zijn motivatie om weg te gaan.

Voor de deur van de supermarkt, zijn geliefde standplaats bij Jumbo in Buitenveldert, deelt Remus foto‘s uit met zijn handtekening in plaats van de Z! te verkopen. Zijn klanten reageren zonder uitzondering geschrokken. ‘Waarom ga je weg? Wat is er gebeurd?’ Maar ze begrijpen het wel. ‘Ik ben hier nu drie jaar, het is mooi geweest,’ zegt Remus. ‘Er komt veel negatiefs op je af als je op straat leeft. Op een gegeven moment is het genoeg, ik was niet meer gelukkig en dan kan ik er ook niet zijn voor mijn klanten. Ik voel dat ik moet gaan en dat gevoel volg ik.’

Naast zijn persoonlijke motivatie maakt de artist of soul zoals hij zichzelf noemt, zich ook zorgen over de veiligheid in Europa en hij prijst zich gelukkig dat ‘ik mijn hart volg’. Hij laat de aanbevelingsbrief zien die hij meekreeg van Z! ‘Ik kan de straatkrant overal verkopen waar ik maar wil. Vrienden in Denemarken vroegen me daarheen en dat ga ik doen.’

Bij de SocMedClub zullen we ‘Gulle Remus‘ (zie het filmpje op zijn tijdlijn) missen. De distributie van Z! gaf de volgende reactie: Remus is een aardige vent en een goede verkoper. Een goede marketeer ook, hij had leuke acties voor de klanten, kadootjes voor kinderen. Na drie jaar Z! verkast hij naar elders, zo gaat dat soms. We wensen hem daar veel succes voor de toekomst.

Zie morgen ook het redactioneel in de nieuwe Z!